Forside
...............
Film
...............
TV
...............
Bøger
...............
Foredrag
...............
Kurser
...............
English web
............... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martin Schmidt har udgivet følgende bøger: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hollywood Outlaw (Filmworks 2006)
|
|
|
|
Filminstruktøren John Carpenter har i mere end 25 år lavet film
specielt i den uhyggelige ende af filmgenren. Næsten lige så længe
har den amerikanske instruktør været en inspirationskilde for Martin
Schmidt, der som den eneste i Danmark længe har arbejdet med at lave
danske gyserfilm. Martin har flere gange besøgt John Carpenter og nydt
godt af dennes gode råd til, hvordan man instruerer spillefilm for
meget få penge, de såkaldte low-budget film. Nogle af de mange
samtaler med Carpenter er nu nedskrevet og udgivet i bogform, hvor
instruktøren fortæller om sine mange film, om sin filmmusik og sine
erfaringer med filmindustrien.
John Carpenter har bl.a. instrueret filmene, Halloween, Assault on
Precinct 13, The Fog, The Thing og Starman. |
|
|
|
|
|
|
|
Inspiration - 17 interviews (Gyldendal 2005)
|
|
At være
inspireret er noget, vi alle kender til. Men nogle kender bedre til
det end de fleste. Martin Schmidt har interviewet sytten
kreative mennesker med et helt særligt forhold til inspiration. De
fortæller, hvad der har betydning for inspirationen: om kærlighed,
Gud, rejser, søvn, drømme og små private ritualer. Desuden fortæller
de om, hvad man stiller op, hvis inspirationen svigter. |
Det er sytten vidt forskellige personer:
malere, forfattere, instruktører, videnskabsfolk, en fotograf, en
erhvervsmand, en psykoanalytiker, en komponist, en møbeldesigner og en
entertainer. Tilsammen tegner de sytten meget personlige beretninger
et farverigt - og meget inspirerende - billede af inspirationens
flygtige væsen.
Anmeldelser
|
|
|
|
|
|
|
Skolefilm/filmskole - Sådan laver klassen en film! (Frydenlund 2005)
|
|
Martin Schmidt har gennem års erfaring som underviser samlet
indtryk fra talrige skolefilmprojekter landet over. Martin Schmidt har
nu skrevet en grundig introduktion til, hvordan klassen selv
producerer en god film. |
Bogen
indeholder bl.a. forberedelse, optagelse, efterarbejde,
manuskriptskrivning, checkliste, gennemgang af funktionerne, tips og
en dvd, der beskriver en 10. klasses filmforløb. |
Skolefilm/filmskole er en bog som eleverne kan arbejde
selvstændigt med. Den er fuld af nyttige oplysninger, som er
nødvendige at kende til, før I kaster jer ud i et filmprojekt. |
Anmeldelse
|
|
|
|
|
|
|
Klar til
optagelse - en guide til filmproduktion (Frydenlund 2000)
|
|
Martin
Schmidt beskriver arbejdet med at lave en film. Med udgangspunkt i
egne spillefilm - ungdomsgyserne Sidste Time og Mørkeleg
- gennemgås hele filmprocessen: Fra forarbejdet med idé og manuskript
over optagelserne og til efterarbejdet med klipning, lyd og filmmusik,
eftersynkronisering og mixning. |
Da Martin
Schmidt selv startede med at instruere amatørfilm, giver bogen også
gode råd om, hvordan man for få penge kan lave sine egne film. Bogen
indeholder også en beskrivelse af samtlige funktioner på et filmhold. |
Uanset, om du selv planlægger en
karriere inden for filmbranchen - som instruktør, filmklipper
eller skuespiller - eller blot ønsker at vide, hvordan en film
egentlig bliver til, er her en mulighed for at hente svar, beskrevet
gennem skabelsen af et par populære ungdomsfilm.
Anmeldelse
|
|
|
|
|
|
|
Short
Cues - Samtaler om filmmusik (Frydenlund 1999)
|
|
|
|
Short
Cues hentyder til selve essensen af filmmusik - nemlig korte
skræddersyede stykker musik, som er tilpasset en given scene i en
film. |
|
|
|
Short
Cues refererer også til de mange udsagn og kommentarer, som bogens
medvirkende bidrager med. De korte udtalelser og debatindlæg, såvel
fra kendte Hollywood-komponister som fra etablerede danske komponister
og filminstruktører, danner tilsammen en mosaik. |
|
|
|
Martin
Schmidt har i løbet af de seneste år interviewet bogens
medvirkende, der fortæller om deres erfaringer med kunsten at arbejde
med musik - i kapitler der handler om filmmusik sat i relation til
bl.a. samarbejde med instruktøren, arbejdsmetoder, temp-musik,
deadlines, økonomi, udskiftning af komponist, lydeffekter, slutmix
samt akustisk og elektronisk filmmusik.
Anmeldelse
|
|
|
Top |
|
|
|
|